Gotowanie

Babeczki Jaglane ze słonecznikiem

Dzisiaj kilka słów o dobroczynnym działaniu słonecznika. 

Ziarna słonecznika są skarbnicą witaminy E, która nie tylko przedłuża młodość, ma również wpływ na płodność – są zalecane zwłaszcza mężczyznom, ponieważ poprawiają jakość plemników. Ziarna słonecznika są jednym z najbogatszych źródeł witaminy E, potocznie nazywanej witaminą płodności, gdyż jest niezbędna dla zachowania prawidłowego funkcjonowania narządów rozrodczych. Jej niedobór m.in. zmniejsza wydzielanie hormonu gonadotropowego, co przyczynia się do zwyrodnienia plemników u mężczyzn. Witamina E jest także bardzo ważnym  składnikem podczas ciąży, gdyż jest współodpowiedzialna za jej utrzymanie i prawidłowy rozwój płodu. Witamina E to także składnik 😉 młodości, zawarte w niej przeciwutleniacze działają przeciwzmarszczkowo :).

Zawarte w słoneczniku fitosterole obniżają poziom złego cholesterolu LDL, co się wiąże z zapobieganiem miażdżycy w naczyniach krwionośnych. Następna pożyteczna cecha to zawartość kwasu linolowego. Kwas ten ma działanie przeciwnowotworowe, może hamować powstawanie raka oraz zmniejsza ryzyko powstawania przerzutów nowotworowych. Największą skuteczność kwas linolowy wykazuje w prewencji nowotworu sutka, płuc, czerniaka oraz raka jelita grubego. Osoby które skarżą się na zaparacia, powinny się zaprzyjaźnić ze słonecznikiem. Ma on wpływ na regulację układu pokarmowego, gdyż posiada sporą zawartość Błonnika.
Wartości odżywcze słonecznika (w 100 g)
Wartość energetyczna – 584 kcal

Białko ogółem – 20.78 g

Tłuszcz – 51.46 g

Węglowodany – 20.00 g (w tym cukry proste 2.62 g)

Błonnik – 8.6 g
Witaminy :

Witamina C – 1.4 mg

Tiamina – 1.480 mg

Ryboflawina – 0.355 mg

Niacyna – 8.335 mg

Witamina B6  – 1.345 mg

Kwas foliowy –  227 µg

Witamina A – 50 IU

Witamina E – 35.17 mg

Minerały
:

Wapń – 78 mg

Żelazo – 5.25 mg 

Magnez – 325 mg

Fosfor – 660 mg 

Potas – 645 mg

Sód – 9 mg 

Cynk – 5 mg

Kwasy tłuszczowe:

nasycone, jednonienasycone, wielonienasycone 

Źródło: 

USDA National Nutrient Database for Standard Reference

A o to Przepis :

Składniki: 

  • jedna szklanka kaszy jaglanej
  •  3 szklanki mleka sojowego lub bez laktozy
  • pół szklanki cukru brązowego albo ksylitolu
  •  200 g słonecznika
  • 1 łyżka kakaa
  • sok z cytryny
  • mleko kokosowe – pół puszki
  • cukier waniliowy 
  • serek mascarpone
  • truskawki

Przygotowanie:
Kaszę jaglaną należy przepłukać kilkukrotnie pod wodą. Zalewamy mlekiem sojowym i gotujemy dopóki nie wchłonie mleka. Do kaszy dodajemy brązowy cukier/ksylitol, pół puszki mleka kokosowego,  kakao, sok z cytryny i cukier waniliowy. Przestudzoną kaszę blendujemy i łaczymy ze słonecznikiem. Nasza masa powinna być w miarę gęsta ( przypiminająca sernikową ). Foremki do babeczek / muffinów wykładamy papilotkami, zapełniamy masą. Babeczki bardzo nie wyrosną także zostawiamy pół centymetra od rantu foremki. Pieczemy około 35 minut w 180 ˚C. Zostawiamy aż wystygnie. Babeczki dekorujemy mascarpone, pokrojonymi truskawkami lub innym owocem. Listek mięty to taka wisienka na torcie 😉 podkręca smak bebeczki 🙂

SMACZNEGO !

Reklamy

24 thoughts on “Babeczki Jaglane ze słonecznikiem

  1. Kolejny przepis na jaglankę! Mmmmm…Udostępniam na swojej tablicy, bo oprócz jaglanki jestem wielką miłośniczką babeczek i muffinek 🙂 Są szybkie, smaczne i efektowne! Kocham!!! Jednak będę musiała dać zwykłe mleko 2% bo tylko takie mam 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s